منزوی شدن اوباما با کاهش حمایت از حمله به سوریه
رویترز رویترز

               

"تلاش‌های کاخ سفید برای ترغیب کنگره آمریکا به حمایت از اقدام نظامی علیه سوریه نه تنها در حال شکست است، بلکه در حال تقویت موضع مخالفان نیز هست."

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته است: «مایک راجرز، رئیس جمهوری خواه کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان که یکی از حامیان پرشور طرح حمله نظامی علیه سوریه است، به ارزیابی اقدامات کاخ سفید در این زمینه پرداخت.

راجرز به شبکه سی بی‌اس گفته کاخ سفید درخصوص موضوع سوریه یک "افتضاح به بار آورده" و حتی من نیز اکنون دچار تردید شده‌ام.

کنگره آمریکا پس از یک ماه تعطیلات تابستانی امروز (دوشنبه) کار خود را بر روی موضوع سوریه آغاز می‌کند و روز چهارشنبه در این زمینه رای گیری خواهد کرد. مجلس نمایندگان نیز پس از آن این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد.

اوباما طی روزهای آینده دیدارهای خصوصی با اعضای کنگره خواهد داشت.

جیم مک گاورن، نماینده کنگره تصریح کرد که برای اوباما بهتر است تا پیش از شکست طرحش در کنگره، خودش آن را خارج کند. هرچند که این احتمال بسیار کم است اما امکان دارد که دولت اوباما رای برای این طرح نظامی در کنگره را به تاخیر بیاندازد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز که برای دیدار با وزرای امور خارجه کشورهای عربی در پاریس به سر می‌برد، احتمال رجوع به شورای امنیت سازمان ملل برای تصویب قطعنامه را رد نکرد.

هرچند که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا فردا یک سخنرانی خطاب به ملت آمریکا انجام خواهد داد اما به دلیل مخالف اکثریت آمریکایی‌ها با طرح حمله نظامی‌اش به سوریه در نظرسنجی‌های مختلف، حتی متحدان سیاسی او نیز واهمه دارند که توان سخنوری اوباما نیز تاثیر چندانی نگذارد.

دنیس مک رنوف، رئیس دفتر اوباما تاکید کرده که اوباما این سخنان را قبلا بارها تکرار کرده است.

اختلاف بیشتر مخالفان طرح اوباما با حمله نظامی به سوریه بر سر این نیست که دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه مسئول حمله شیمیایی 21 اوت در حومه دمشق بوده است یا خیر، بلکه کارایی و پیامدهای ناخواسته احتمالی هرگونه حمله را زیر سئوال می‌برند.

تنها حدود یک چهارم از 100 نماینده سنا و کمتر از 25 عضو از 435 عضو مجلس نمایندگان تمایل خود را به حمایت از اوباما نشان داده‌اند.

کاخ سفید قصد دارد تا با به کارگیری یک "لابی‌گری همه جانبه" توسط جان کری و چاک هاگل، وزیر دفاع در کنگره آمریکا، نظر مثبت نماینده‌ها را به سوی خود جلب کند.

کمیته تاثیر گذار روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) با فرستادن صدها فعال به دنبال لابی در کنگره برای حمایت از اوباما است.

راجرز هم‌چنین این انتقاد را از اوباما مطرح کرد که چرا از ماه‌ها پیش اقدام به جلب حمایت کنگره و مردم آمریکا در خصوص سوریه نکرد.»






September 9th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی